28 December 2009

Royalti atau Wang Ihsan

Tukar penggunaan mode 'aku' kepada 'saya' memandangkan ia lebih sopan.

Orang yg pro UMNO cakap "Kelantan tak ada hak dapat royalti minyak. Syukurlah kerajaan pusat dah bagi wang ihsan. Bagi betis nak paha pula."

Orang pro PAS cakap, "Royalti minyak hak Kelantan. Kami bukan nak wang kesian (ihsan). Kami nak royalti. Najib takut Kelantan makin membangun kalau dapat royalti."

Saya cakap, "Kalau royalti minyak benar2 HAK kami, maka Engkau kembalikanlah kepada k
ami ya Allah. Engkau berilah hidayah kepada pemimpin bertanggung jawab. Sekiranya pemimpin tersebut menafikan hak kami, Engkau pecahkanlah perut mereka."

Mungkin sedikit sama dengan doa TGNA hehe. Entah, tak pernah dengar direct. Dgr cakap2 je.

Royalti minyak Kelantan terlalu panjang untuk dihuraikan. Ada juga pemimpin kelahiran Kelantan (YB Jeli dan wannabe MB Kelantan) sendiri menafikan hak tersebut. Pelik juga YB Gua Musang terus menerus menyokong usaha Kerajaan Negeri menuntut royalti tersebut, tatkala Presiden KAFA tidak memberi sebarang komen berkaitan isu ini. Mungkin sudah perit agaknya. Baguslah.

Saya lebih suka bertanya dalam isu ini. Antaranya:

1. Kalau Hj Husam tidak cetuskan perkara ini, agak2 nak ke kerajaan Pusat bagi waima wang ihsan sekalipun?

2. Kenapa tak bagi wang ihsan kepada negeri2 lain jugak?

2. Kalau royalti minyak bukan hak Kelantan, ape kejadahnya
melibatkan Kelantan dalam perjanjian dgn Petronas? Nak lantik sebagai pemerhati ke?

3. Dalam perjanjian tu ada sebut tak nak bagi 5% kepada Kelantan? Kalau ada kenapa tak nak bagi? Masuk mahkamah la. Tapi hakim2 belum tentu sokong Kelantan.

4. Semasa Terengganu di bawah BN, rakyat dapat royalti sebab pelantar berada dalam kawasan perairan Trganu. Selepas PAS ambil alih Trganu tahun 1999, royalti ditukar kepada wang ihsan. 'Mungkin' tiba2 pelantar hanyut jauh ke luar kawasan perairan Tganu menambahkan jarak pelantar dengan pesisir pantai. Mungkin ke?

Sukacitanya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada YB Husam yang dikasihi atas usaha beliau. Walaupun dilanda fitnah (barangkali) ekoran isu panas PMBK, beliau tetap komited dgn kerja beliau sebagai wakil rakyat. Saya puji tindakan beliau yg tidak mudah melatah dgn mainan politik era moden. Ini tidak bermakna saya pro Husam, kerana saya tidak pernah anti mana2 pemimpin lain. Suka karekter Husam dan Azizan. Terus bekerja dan tidak berpolitik/berceramah semata2.

Ketahui 5 asas kukuh tuntutan royalti minyak di sini.

p/s: orang cakap saya tak patriotik. tak sayang Melayu. next entri saya akan ulas takat mana jiwa kemelayuan saya. dan kenapa saya pilih Bajukumbang instead of Bajumelayu? =))

No comments:

Post a Comment