27 December 2009

Wala' atau Taksub

Aku mungkin dihentam teruk kerana menyenaraikan TGNA di no. 1 di dalam posting Ariffahmi. Tetapi aku mempunyai pendirian berbeza mengenai TGNA. Dan aku bukanlah penyokong yang bersifat taksub dan fanatik. Tetapi ia tidak menghapuskan wala' yg patut aku berikan kepada amir jemaah. Walaupun kadang2 timbul kekeliruan yg sedikit kepada siapakah perkataan 'amir' itu ditujukan. Mungkin level atau darjah atau kelas atau peringkat wala' aku tidak sama dengan orang lain.

TGNA adalah org yg berpengalaman dan mempunyai strategi politik yg unik. 20 tahun memerintah Kelantan di bawah tekanan maksimum dan bantuan minimum bukanlah kerja senang. Walaupun kenyataannya kadang2 kontra, tetapi aku yakin ada perkara yg lebih besar yg beliau sedang selamatkan. Mengambil contoh tegasan bahawa beliau tidak bersalah dalam perlantikan Ariffahmi tetapi LA nya yang tidak menegur, mungkin sesetengah berpendapat TGNA jenis keras pedal dan tak nak mengaku salah. Tetapi bagi aku ada perkara lebih utama yg beliau ingin selamatkan, iaitu Kerajaan Islam Kelantan. Sekiranya beliau mengeluarkan kenyataan mengaku bersalah, maka tamatlah riwayat Pas di Kelantan. Meraikan sifat wala' (yg pernah aku belajar semasa mengikuti usrah Hizbi di UK dulu) dalam etika berjemaah, tidak salah aku menyokong tindakan TGNA.

Tetapi salahkah kiranya aku ingin bertanya mengapa, bila, siapa dan bagaimana?

p/s : Mengapa setiap kali ada perbezaan pendapat, pasti ada yang menyerang dan diserang. Adakah sifat wala' memaksa ahli menutup mulut dan menghalang amalan demokrasi? Teringat kisah di zaman Umar r.a. bilamana beliau ditegur didepan orang ramai.

No comments:

Post a Comment