31 December 2009

Tok Guru Maksum?

Tok Guru Nik Aziz tidak pernah mengaku beliau maksum dan tidak pernah sesekali menyuruh pengikutnya taksub kepadanya. Tetapi setiap kali dia ditegur secara terbuka, penyokong2 setia beliau akan berada di barisan hadapan utk pertahankan beliau. Itulah kelebihan milik TGNA. Allah taala mengurniakan banyak perkara2 istimewa kepada beliau. Adakah pertahankan pemimpin itu taksub? Bagi saya yg jahil ini, pertahankan pemimpin itu bagus. Tapi melenting tanpa mendengar dan berfikir itu yg kurang bagus.

Sepertimana dalam posting saya sebelum ini, saya tidak pernah menafikan kewibawaan TGNA sebagai pemimpin. Memerintah Kelantan, satu2nya negeri pembangkang pada suatu ketika, selama 20 tahun dengan sumber dan bantuan yg cukup minimum ditambah pula dengan tekanan yg maksimum. Setiap lubang untuk bernafas ditutup rapat oleh pemerintah kuku besi. Tetapi kehebatan TGNA mampu pertahankan Kelantan selama 20 tahun. Bukan setakat pertahan, malah banyak rekod tercipta dan kini menjadi contoh atau ditiru oleh negeri2 lain. Siap settle hutang yang UMNO tinggal lagi.

Bukan utk membahagikan penyokong PAS kepada puak2 tertentu. Tetapi kenyataannya kita telah berpuak (kenapa takut kepada kenyataan). Bagaimana tanggapan penyokong TGNA terhadap kepimpinan TGHH, begitu juga tanggapan penyokong TGHH terhadap kepimpinan TGNA. Saya berdoa kepada Allah taala semoga semua penyokong PAS boleh berlapang dada dan menghilangkan prejudis terhadap barisan pimpinan.
  1. Penyokong TGHH (kebanyakan dari Terengganu) melenting apabila Prof Aziz Bari dan Abu Hassan mencadangkan TGHH berundur. Apa kata penyokong TGNA - "Penyokong TGHH ni taksub"
  2. Penyokong TGNA (kebanyakan dari Kelantan) melenting apabila ada yang mendesak TGNA mengumumkan calon bakal MB baru. Apa kata penyokong TGHH - "Penyokong TGNA ni taksub"
Jadi kebanyakan daripada penyokong PAS ni terdiri daripada golongan taksub kah? Kalau betul kita tak taksub, kita tidak akan melenting. Sebaliknya berfikir dgn tenang dan minta Allah s.w.t. tunjukkan jalan keluar bagi setiap masalah yang dihadapi. Kata Parti PAS ni milik Allah. Tapi setiap kali ada masalah, berapa kali kita minta Allah buat keputusan. Asyik bertindak ikut emosi dan perasaan sahaja.

Tapi takleh nak kata jugak. Dalam tabligh pun ada jugak geng2 yang taksub dengan maulana dari India. Maaf ye jemaah tabligh. Saya tujukan kepada 2-3 kerat karkun bermasalah sahaja (pinjam ayat TGNA). Jemaah tabligh itu sendiri tidaklah taksub. Sepertimana parti PAS itu sendiri tidaklah taksub. Cuma sebahagian penyokong dan ahli sahaja yg taksub.

Pada pemahaman saya yg daif ini, saya perlu yakin dan taksub kepada Allah (1) dan Rasul (2) je.
Abih tu kau kan xkenal Allah
dan Rasul? Carilah dalam kitab Al-Quran (3). Di dalamnya ada juga cerita tentang malaikat (4), hari kiamat (5), qada' dan qadar (6) .
Abihtu kau kan tak paham al-Quran?
Belajarlah dari orang alim dan ulama'.

Itu setakat saya paham la. Ulama ni sebagai supervisor kita la. Diorang ni master dalam bidang agama sebab diorang menuntut. Ulama akan tunjuk jalan pada kita, sebagaimana diperintah Allah. Tapi ulama pun manusia. Mungkin sekali sekala dgn tak sengaja ulama tersalah tunjuk jalan. Mungkin la kan. Sebab ulama tak maksum (ada ke orang nak membantah). Dengan menggunakan ilmu yang kita pelajari, kalau kita tahu ulama tu tersalah, apa kita nak buat? Ikut jugak ke? Atau berfikir dengan tenang dan buat keputusan berdasarkan ilmu dan iman? Tapi dalam agama ni, kalau kita nak check and balance, mestilah ada ilmu agama jugak. Tak boleh check and balance dgn ilmu dunia. Sebab agama ni melangkaui logik akal. Ilmu saya bab Islam ni ciput je. Takut juga kalau salah. Tolong betulkan.

p/s: 'Setengah' tabligh cakap dia je betul. 'Setengah' PAS cakap dia je betul. Aku tengok ada geng tabligh tak amik port bab politik. Aku tengok ramai penyokong PAS tak sembahyang. Takde ke idea wujudkan 'jemaah perpaduan' PAS + Tabligh :)

No comments:

Post a Comment